Sunday 8 May 2016

Jalinan Masyarakat #3 - Ziarah Anak Yatim


Kredit: Google lah mana lagi


Pagi hujung minggu yang indah.
Sabtu, 7 Mei 2016.

Dengan semangat waja, luar masih gelap tapi mesej Whatsapp masuk bertalu-talu. Mohon semua bertabah dan luaskan mata, kita ada misi besar hari ini!

Apa misi kita kali ini?

***


ASIS On Charity #3:
Pusat Jagaan Rumah Kesayangan (RuKesa)


Malam sebelumnya..
6 Mei 2016, Hexagon Kolej Kediaman Kinabalu


          Sebagai persiapan untuk siri Jalinan Masyarakat Siri 3 dan 4, sebahagian besar ahli AOC yang menginap di Kolej Kediaman Ke-8 dan ke-4 telah berkumpul di 'hexagon' dan bilik salah seorang ahli di Kolej Lapan. Kumpul bukan sebarang kumpul. Kumpul mereka untuk melunaskan tanggungjawab dan amanah yang dipikul untuk masyarakat yang telah kami janji untuk diwujudkan ikatan perhatian dan kasih sayang. Fuhh ayat.


Barang dan pakaian yang berjaya dikumpulkan dari serata alam untuk diagihkan kepada anak-anak di RuKesa dan gelandangan.  

Sahabat-sahabat yang berkumpul di 'hexagon' pula diamanahkan untuk menyediakan barang perhiasan untuk sesi menghias pada keesokan harinya. *gambar tidak available kerana terlalu mahal untuk dipaparkan*

Hampir pukul 11.30pm, barulah segala persiapan selesai. Mohon berehat secukupnya! 


Misi bermula!
7 Mei 2016 


6.30 pagi, Stabak Kolej Kediaman Kinabalu

Perancangan asalnya, setiap orang berkumpul di Dataran Tunku Canselor sebelum bergerak ke RuKesa secara konvoi. Apakan daya, kita merancang, Allah juga merancang :) Akhirnya kami berkumpul di Kolej Kediaman Kinabalu supaya mudah proses pengagihan barang dan pengambilan sarapan yang ditempah di kafe kolej tersebut.

Nak dijadikan cerita, orang yang sudi meminjamkan kereta pada kami untuk program berkenaan, tidak dapat dihubungi sejak pagi! Apa lagi, ligat jugalah Unit Pengangkutan nak memikirkan solusi. Alhamdulillah, akhirnya kereta yang dimaksudkan sampai juga..

"Abam busy, jangan kacau."

Setelah cukup 5 buah kereta dan 5 biji motosikal, lebih kurang pukul 7.50 pagi, akhirnya kami pun bergerak ke Pusat Jagaan Rumah Kesayangan, Petaling Jaya.


8.10 a.m, Pusat Jagaan Rumah Kesayangan

Ya, kami selamat tiba di rumah berkenaan dalam masa lebih kurang 15 minit. Rupanya dekat sangat denagn varsiti tercinta ini. Sesampai sahaja kakak abang ini di teratak indah tersebut, terus nampak adik-adik beratur ibarat menyambut dan meraikan kehadiran kami ke situ. Wah, terasa sangat dihargai!

Selesai membawa turun barang dan kelengkapan 'perang kasih sayang' kami pada hari ini, terus saja kakak tudung ungu kita menguasai suasana dan semua diminta untuk berkumpul di ruang tamu. Ya.. Aktiviti pertama kami bakal bermula sebentar lagi!

Kakak ungu kita namanya Kak Nur.

Aktiviti pertama kami sudah tentulah.. ice breaking ! Mula-mula Kak Nur minta kumpul ikut umur, kemudian kumpul ikut warna yang dipilih pula. Adik-adik ni pandai pilih kawan.. Kawan baik dia pi warna biru, semua berkumpul di warna biru. Habis warna merah dengan warna kuning cuma ada dua orang sahaja setiap satu. Itu pun sebab kakak fasi cepat-cepat tahan baju adik-adik ni biar stay kat kumpulan dia. Alahai, sabar je lah kita.

Kemudian Kak Adda bahagikan kumpulan untuk adik-adik ini. Oleh sebab adik-adik ini mempunyai julat umur yang agak besar yakni dari bayi hinggalah 12 tahun, maka pembahagian kumpulan pun mengambil masa yang agak lama. Nasib baik tiada modul atau game untuk pembentukan kumpulan ni. Kalau tak.. hakak pun tak sanggup nak bayangkan betapa sukarnya nak memahamkan adik-adik ini.

Selesai ice breaking kami sarapan pula. Lapar sungguh sebab dari pagi angkat barang sana sini sebagai persiapan. Dari awal sampai hinggalah sekarang, kami sentiasa pastikan adik-adik dapat berinteraksi dan peluang yang sama untuk duduk bersama-sama kami. Adik-adik ini sangat ramah dan tak takut dengan orang luar seperti kami. Manja pun ada. Makan nak bersuap. Kakak makan pun bercatu. Hihi.

Apapun tahniah diucapkan untuk team makanan untuk air dan sarapan yang awesome! Kakak abang dengan adik-adik sangat kenyang dan bersemangat nak teruskan aktiviti seterusnya!

9.20 pagi. Al-Aqlu Salim Fil Jismi Salim.

Jom pergi ke halaman rumah!

(Maka bertebaranlah anak Adam di atas bumi ini, mencari selipar dan memenuhi halaman luar teratak indah ini.)


Sesi pemanasan badan sebelum sukaneka dimulakan!


Permainan sukaneka kami yang pertama; cari gula-gula dalam tepung! Adik-adik ni sangat teruja nampak tepung. Main sampai hilang tepung jadi debu! Hehe..gurau saja.


Dahsyat adik kita 'tiup' tepung.

Selesai saja main tepung, kelam kabut kakak abang ni susun atur barang untuk permainan yang seterusnya. Permainan next kita.. isi air dalam botol menggunakan span!


Adik-adik ni sangat teruja main, tak sempat kakak nak turunkan ilmu memerah span dengan hasil yang maksimum. Haha. Akhirnya terima je lah air yang mengalir turun ke lantai instead of masuk dalam botol. Yang penting adik-adik gembira, itu sudah sangat cukup buat kami :)

Selesai main span, kita main belon pula. Risau hakak kalau-kalau pesta liar di Pantai Irama berulang kembali (gelak jahat).



Macam mana cara main permainan ini? Setiap orang beratur mengikut kumpulan. Belon yang berisi air akan dicampak ke belakang, dan orang belakang kena sambut dengan pantas sebelum belon jatuh, pecah dan basah!

Tapi itu tidak berlaku dalam permainan kali ini.

Adik-adik banyak lagi tenaga pada waktu pagi begini. Ada belon yang dicampak oleh orang pertama terus sampai ke orang yang terakhir beratur. Ada juga belon yang nyaris melepasi pagar dan masuk ke rumah sebelah! Yang paling mengharukan, rupanya ada yang tak faham arahan dengan jelas. Belon diberi dengan sopan santun dan secara berhadapan pula. Dan semua belon yang jatuh, tiada satu pun yang pecah. Belon mahal, gituh.

Belon yang ada, takkan disia-siakan begitu sahaja!

Di akhir permainan, setiap adik memegang sebiji belon tersebut, dalam kiraan tiga, belon dicampak ke atas ala-ala campak topi konvokensyen! Wah, suka betul semua orang main tak terkecuali kakak abang kita. Halaman rumah basah, adik kakak abang semua basah, dalam hati pun basah. Basah dengan apa? Basah dengan kegembiraan.. Besar pahalanya membuatkan anak-anak ini gembira :)

Selesai sesi campak-pecah-basah, kita pergi ke sesi penggambaran pula!


- Feeling happy :)

Selesai bergambar, semua berehat usai sukaneka yang ringkas tetapi tetap memenatkan. Halaman rumah dibersihkan, kakak dan abang sibuk bersiap untuk aktiviti seterusnya. Aktiviti apa? Haa..


10.20 pagi. Slot 'I Am Genius'

Dalam slot ini, setiap adik dibahagikan mengikut tahap dan tahun pembelajaran. Tahap 2, Tahap 1 dan tadika. Setiap kumpulan juga akan diawasi oleh fasililator yang terdiri daripada kami sendiri.

Kumpulan Tahap 2 dikumpulkan di bahagian hadapan ruang tamu, Kumpulan Tahap 1 berada di bahagian tengah dan Kumpulan Tadika ditempatkan di bahagian belakang.

Modul yang disediakan ialah Modul Bahasa Inggeris dan Matematik. Tahap kefahaman adik-adik ini sangat berbeza, membuatkan pengajaran one-to-one adalah lebih berkesan.

Rumah yang agak sesak, adik-adik yang pelbagai ragam dan barisan fasililator yang semangat lagi berwibawa, sangat memeriahkan slot kami pada tengahari tersebut.

Kumpulan tadika dengan aktiviti yang lebih santai :)

Tahap 1 dan Tahap 2. Semua semangat dan sangat tekun!

Ketika slot ini juga, adik-adik yang berada dalam Tahun 6 tidak dapat menyertai kami kerana menghadiri kelas tambahan di sekolah. Sebenarnya kagum dengan semangat adik-adik ini belajar. Kakak dah suruh berhenti pun mereka minta lagi. Semoga berjaya adik-adik dalam pelajaran dan mampu menyumbang untuk masyarakat lain pula! :)

Tepat pada pukul 12 tengahari, slot ini berakhir dan semua menunggu untuk aktiviti seterusnya.


12.20 tengahari, Majlis Penutup

Sebelum majlis penutup dimulakan, setiap peserta diminta beratur mengikut kumpulan masing-masing. Walau pun waktu sudah menunjukkan ke angka 12, tetapi adik-adik ini tetap bertenaga bagai tidak berkurangan. (senyum sambil peluh menitis di dahi)

Majlis dimulakan dengan penyampaian hadiah untuk kumpulan yang memenangi acara sukaneka tadi. Memang susah nak diteka kumpulan mana yang menjuarai sukaneka kita sebab kebanyakan potensi adik-adik ni sama rata. Apa pun tahniah pada adik-adik yang berjaya! (akak harap adik baca)


Kumpulan saguhati dapat lolipop :D

Nombor 3 digondol oleh Kumpulan ! !

Kumpulan 2, sesuai dengan namanya, di tempat kedua.

Gyeah ini dia muka-muka juara dari Kumpulan 1.


Ucapan wakil RUKESA :)


Penyampaian cenderahati kepada warga RUKESA. Plak mahal weh naik flight dia nak mari sini.

Majlis penutup checked!

Agenda yang sepatutnya selepas ini ialah makan tengahari. Makanan sampai lambat, jadi kami berehat a.k.a menyembang huhuhu.


Paling best bila adik-adik buka buku balik ^^ 

Sementara menunggu nasi yang masih tabah mengharung kesesakan jalan raya dan arah jalan yang berubah tiba-tiba, penyelaras AOC kita sampai yakni Dr. Madiha bersama suami dan anaknya! Apa lagi, kita bergambar!


One Big Family!~

Kalau boleh nak melekat ke bumbung.. Terbaik photographer kita !


Kemudian zuhur masuk, kami solat, nasi pula sampai, kami pun makan, lepas tu ? Tarannanananaa~


3 petang, Aktiviti Menghias

Ya, aktiviti terakhir kita!

Segala aktiviti sebelum ini kami lakukan di rumah anak-anak perempuan. Untuk aktiviti ini, pastilah kami dibahagi kepada dua kumpulan, sebuah kumpulan bertanggungjawab untuk bekerja di rumah perempuan dan sekumpulan lagi di rumah lelaki yang berada agak jauh dari rumah perempuan. Lebih kurang pukul 3 petang, kami bergerak dan memulakan aktiviti menghias kami!

Agak-agak cantik dan menjadi tak agenda hiasan kami?


Persiapan di rumah perempuan.

Rumah lelaki !

Antara hasil awesome di rumah perempuan 

Dan antara hasil nakal oleh adik-adik kita di rumah lelaki.

Malam ni tidoq mimpi Spiderman la adik-adik kita...

Penat tu tak mau ceritalah. Dalam benak masing-masing teringat program AOC yang bakal dijalankan malam ini. Tapi tanggungjawab di hadapan mata, wajib dilunaskan terlebih dahulu.

Survey rumah syurga ini untuk diletakkan hiasan yang paling sesuai, proses membeli barang, menggunting melukis mewarna barang perhiasan sejak masih berada di kolej, sesampainya pada hari kejadian, bersungguh pula mana nak lukis mana nak menampal, harus juga sambil itu memerhati dan sentiasa beramah mesra dengan adik-adik ini, semua ini bukan suatu proses yang mudah. Ini baru part hiasan, ada lagi sejuta proses dan gerak kerja yang tidak diceritakan disini. Dalam waktu begini, siapakah yang paling setia memberi motivasi? 

Niat yang betul, hanya kerana Allah. InsyaAllah. 

Lebih kurang jam 5.30 hingga 6.30 petang, masing-masing daripada kami bergerak pulang ke Universiti Malaya setelah selesai tugasan di Rumah Kesayangan kami ini :)

Alhamdulillah telah selesai program AOC kami; Ziarah Anak Yatim pada kali ini. Rasa sebak jugalah nak tinggalkan adik-adik, cuaca pun dah mula gelap dan hujan renyai. Mungkinkah kita akan berjumpa di masa akan datang? InsyaAllah mudah-mudahan! 


Duhai kekanda, usah membisu mengapa kau bersedih?
Duhai kekanda kurasa sayu mengapa kau begitu?
Dinihari, petang menanti, kesepian..

Duhai adik kau tak mengerti mengapa ku begini
Kukenangkan kisah silam memori indah bersama
Apakah saat itu akan berulang?
Kuharap saat itu akan berulang..

***


And just let pictures tell you the hidden stories..
























***

Plot Twist: Kusangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di remang senja hingga banjir pula.. (to be continued in special post insyaAllah)


No comments:

Post a Comment