Wednesday 4 May 2016

Jalinan Masyarakat: Refleksi #2


Kredit foto: Pautan

Assalamualaikum WBT dan ya, anda sedang berada di ruangan refleksi yang sangat ditunggu-tunggu! Agaknya apalah yang ditulis oleh rakan-rakan kita, kan? Oh ya, pada kali ini, refleksi kita khusus untuk Siri Jalinan Masyarakat kami yang kedua iaitu gotong-royong di Masjid Ar-Rahman! Jangan main-main, kalau gotong-royong di Masjid Bulat pada siri lepas, ramai yang menanam pokok, kali ini gotong-royong kami juga tidak kurang rare-nya! Haha. Apa yang rare-nya? Jom kita baca coretan daripada kawan-kawan kita!




Luahan
Oleh: Muhammad Hussin bin Abdul Jabar


Alhamdulillah, dapat join kursus sembelihan sebelum hias masjid. Walaupun tak join sampai habis tapi dapat jugak lah ilmu baru pasal cara sembelihan yang betul. Tapi agak kecewa sebab tak dapat tengok sembelih arnab. Memang letih, tapi puas hati sebab dapat makan free dan dapat cabutan bertuah.



Kagum Tapi Trauma


Saya kagum..kagum dengan makcik tu. Dia setia jaga masjid tu walaupun dah banyak kali dikomen oleh banyak pihak. Melihat dari sudut yang lain...makcik tu memang bagus sangat sebab nak tolong jaga tempat muslimat itu. Namun begitu.. perasaan saya pada hari itu agak bercelaru kerana telah dimarahi mak cik sejak pagi. Maafkan saya mak cik atas segala kesalahan saya. Tolong jangan marah saya. Saya hanya datang nak ceriakan masjid tu je. Saya trauma.



:)
Oleh: Nadzifatun Najwa


Pada tanggal 23 April lalu aku dan lagi 28 orang teman se'course'ku dengan jayanya telah melibatkan diri dengan program ASIS On Charity 2016 siri kedua iaitu Gotong-royong Masjid 2.0 di Masjid Ar-Rahman UM. Ianya merupakan kali pertama aku menjejakkan kaki ke masjid itu. Walhal dah berpuluh-puluh kali aku melaluinya. Teruknya aku ni. Hahaha. Macamlah masjid tu jauh sangat. Padahal jalan kaki pun boleh. Jalan kaki dari kolej 1 la. Bukan kolejku :/ 

Sebelum ini kami telah menjalankan Gotong-royong Masjid 1.0 di masjid yang terkenal dengan panggilan 'Masjid Bulat' di PJ. Di Masjid Bulat, buat pertama kalinya aku bercucuk tanam, bermain dengan pokok dan baja. Sungguh ianya pengalaman yang bermakna dalam hidupku. Jadi, program kedua di Masjid ar-Rahman berjalan, aku terfikir, apakah pengalaman baru yang akan aku peroleh?

Ternyata gotong-royong di Masjid Ar-Rahman lebih kepada aktiviti-aktiviti menghias atau bak kata orang putih 'decorate'. Suka benar aku mendengar perkataan 'menghias' ni. Almaklumla, cita-cita dulu nak jadi interior designer. Dan sememangnya diri ini gila dengan apa-apa yang berkaitan menghias, decoration dan design men'design' ni. Well, itu la saya. Pernah satu ketika, wall FB saya penuh dengan post-post berkaitan decoration dan designing. Orang berjiwa seni katakan :p

Nak dijadikan cerita, aku ditugaskan untuk menghias bilik air dan tempat wuduk wanita. Dan setiap kumpulan dibekalkan dengan peralatan-peralatan perhiasan seperti sticker dinding, sticker bunga-bungaan, dan seangkatan dengannya. Melihat saja perlatan yang saya cantik itu, berkobar-kobar semangatku nak menghias bilik air dan tempat wuduk wanita. Dan dalam kepala otakku mula melakar perhiasan yang akan dilakukan. Maafla, orang kreatif ni memang berimaginasi tinggi. Lagi-lagi yang berkait dengan seni. Laju je akal dan minda melakarkan kesenian dan kekreatifan. 

Tapi, sejujurnya, aku sedikit kecewa dengan peralatan yang dibekalkan. Awalnya nampak banyak dan mencukupi. Ternyata, apabila dibandingkan dengan tempat untuk dihias, ia tak mencukupi. Maka, hasil hiasan kami kurang memuaskan hatiku. Takpa lah, kita redha je. Huhuhu. Gini lah akan jadi bila orang lain yang merancang, orang lain yang buat. Si perancang fikirkan begini. Tapi si pembuat fikirkan yang lain. Otak-otak yang berbeza. Tidak di'briefing' pula. Memanglah. Jadi, hiasan yang terhasil hanyalah setakat yang mampu je. Takpa, janji ikhlas. Dapat pahala. :D

Lagipun kalau kerja menghias ni tak boleh banyak kepala sebenarnya. Nanti bercelaru. Dan tak boleh juga main beli barang tanpa betul-betul rangka hiasan. Ha, mula dah nak membebel pasal decoration. Ahaks. Macamlah pro sangat. Kuikui. Takpa, bukanlah hiasan yang tercantik kita kejar. Tapi pengalaman itu yang penting. Dan alhamdulillah, pihak masjid sangat berpuas hati dengan hasil kerja kami semua. Siap dapat bonus lagi. Alhamdulillah.

Terasa seperti sudah panjang lebar saya berceloteh. Lain yang difikir untuk dicoretkan, lain pula yang tertulis di sini. Apapun, maaf andai tersalah bahasa atau terkasar di mana-mana penulisan ini. Semoga karangan yang agak panjang ini memberi manfaat kepada pembaca walau sedikit cuma. Wallahua'lam.




Ar-Rahman
Oleh: Hanisah Yusof



Tepat jam 7.00 pagi,saya dan kawan-kawan saya bersiap untuk ke masjid al-Rahman sempena aktiviti gotong royong menceriakan kawasan di dalam dan di luar masjid sekaligus aktiviti penyembelihan arnab yang dianjurkan oleh pihak masjid al-Rahman.Seterusnya,kami diberikan sedikit pencerahan tentang aktiviti-aktiviti yang akan kami lakukan.Selepas itu,kami dihidangkan dengan sarapan pagi iaitu mee goreng dan teh ‘o’ panas.Begitu hangat di waktu pagi yang dingin dengan minuman yang panas dan makanan yang enak dan menyelerakan. 

Pada pukul 11.00 pagi,kami telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk aktiviti menceriakan masjid.Saya dan beberapa kawan saya telah ditugaskan di bahagian membaca dan tempat mengambil wuduk lelaki.Kami disediakan dengan hiasan-hiasan yang sangat cantik untukditampalkan di dinding agar nampak lebih menarik dan juga dapat menarik minat orang awam terutamanya kanak-kanak agar dapat menanam minat membaca dalam diri seseorang sama ada tentang ilmu agama dan juga isu-isu semasa.

Selama hampir 3 jam kami bertungkus lumus menyiapkan hasil hiasan kami.Setelah selesai aktiviti keceriaan ,kami terlebih dahulu menunaikan solat zohor dan selepas itu kami menjamu selera dengan hidangan makan tengah hari.Makanan kami pada waktu tengah hari ialah nasi arab berlaukkan daging arnab yang disembelih dan dimasak oleh orang-orang masjid dan juga orang awam.Kami makan secara beramai-ramai dan dihidangkan di dalam talam untuk mendapatkan keberkatan dan keredhaan allah.Disamping agar makanan dapat dikongsikan bersama dan mengeratkan ukhwah sesama insan.Setelah selesai menjamu selera,kami ditugaskan untuk membersihkan masjid dan juga membasuh peralatan yang telah digunakan.Akhir sekali ialah majlis penutup oleh Ustaz Firdaus selaku pengerusi masjid al-Rahman.Beliau banyak memberikan kata-kata motivasi dan juga kata-kata semangat kepada kami semua.Kami sangat berterima kasih kepada beliau kerana sudi menerima kami dan melayan kami dengan baik sekali sepanjang aktiviti kami dijalankan.Beliau juga banyak membantu kami dalam aktiviti tersebut.Akhir kalam,saya sangat berasa sangat gembira kerana dapat bersama-sama meluangkan masa dengan pihak masjid al-Rahman dan juga dapat membantu pihak masjid dalam menceriakan masjid.Disamping itu,saya juga berasa bersyukur kerana memperoleh pengalaman yang sebegini yang tidak saya lupakan sehingga akhirnya.

No comments:

Post a Comment