Sunday 8 May 2016

Jalinan Masyarakat: Refleksi #3

Kredit foto: Pautan

Assalamualaikum WBT dan salam sejahtera! ASIS On Charity siri yang ke-3 sudah pun berakhir. Siri yang boleh dikatakan sebagai klimaks dan puncak aktiviti Jalinan Masyarakat kami ini. Jadi jom baca apa kata kawan-kawan kita pada siri kali ini. Zasss!



#AbangHijau
Oleh: Muhammad Firdausulnaim bin Mohd Sabee


1- Dapat peroleh pengalaman baru sebab pertama kali datang dan bermain bersama-sama dengan anak-anak yatim ni.

2- Walaupun penat sebab buat pelbagai aktiviti, tapi penat tu semua hilang selepas tengok wajah-wajah anak-anak yatim ni semua gembira main game sama-sama.

3- Banyak bercerita dengan anak-anak yatim dan yang paling tidak disangka, banyak kisah-kisah para sahabat nabi yang anak-anak yatim ni tahu.

4- Kesian jugak tengok anak-anak yatim ni ada segelintir tu yang kena marah dengan kakak sorang ni*  :( tapi tak pasti la samada kakak tu marah betul-betul atau sekadar bergurau je.

5- Tapi sebenarnya yang paling sedih bila energizer elok-elok 'Kami HIJAU', tukar jadi biru pula. Part ni yang paling sedih. Sayalah #AbangHijau berkenaan. 

6- Part paling seronok bila berkongsi cerita dengan anak-anak yatim ni. Ada yang bermain teka-teki dengan anak-anak yatim ni.

7- Sekian sahaja perkongsian dari Abang Hijau. Majulah bersama #HIJAU !!!

*Nota kaki: Dilarang edit!!!




Fafa
Oleh: Fatin Rabiatul Adawiyah binti Mohamad


"Mak ayah saya ada tapi dia pindah Maghribi. Saya tak sedih, Saya kena kuat. Umi suruh saya kuat. Kalau tak kuat, Umi kata Allah tak sayang. Saya tak sedih pun." -Fafa

Luahan hati adik Fafa tanpa dipinta disebalik pintu bilik menunduk memandang lantai :'(
Terima kasih sebab bagi pengalaman yang cukup indah. Dan terima kasih sangat sebab sangat baik sepanjang program. Semoga berjaya adik adik. Akak love u, always❤




Cinta Dalam Hati
Dedikasi oleh: Ahmad Nawawi Bin Nawai


mungkin ini memang jalan takdirku
mengagumi tanpa dicintai
tak mengapa bagiku asal kau pun bahagia
dalam hidupmu, dalam hidupmu

telah lama kupendam perasaan ini
menunggu hatimu menyambut diriku
tak mengapa bagiku cintaimu pun adalah
bahagia untukku, bahagia untukku

ku ingin kau tahu
diriku di sini menanti dirimu
meski ku tunggu hingga hujung waktuku
dan berharap rasa ini kan abadi untuk selamanya

dan izinkan aku
memeluk dirimu kali ini saja
tuk ucapkan selamat tinggal untuk selamanya
dan biarkan rasa ini bahagia untuk sekejap saja




Patah, tumbuh. Hilang, berganti.


Dari dulu, cadangan lawatan ke Rumah Anak Yatim tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan. Dari dulu juga, memang aku elakkan dari bersetuju dengan lawatan ke rumah anak yatim. Bukan tak menarik. Tak suka jauh sekali. Aku risau. Bukan mereka yang aku risau. Tapi aku.

Kebanyakan mereka sebaya ( masa di mana lawatan itu dicadangkan) dan aku pada usia itu masih mempunyai kedua ibu bapa,yang sangat aku bergantung pada mereka, dan cengeng. Takut aku tewas dengan emosi. Yang sepatutnya kedatangan aku memberi semangat, inspirasi bukan tambah menangisi.

Sudah 21 tahun. Dewasa. Umur yang sepatutnya sudah boleh dikira matang. Dah sedikit kebal (mungkin?) dengan permainan emosi. InsyaAllah.

Semangat kami bersengkang mata sediakan hiasan kata-kata hikmah untuk mereka yang rata-rata lingkungan umur 3-12 tahun. Sangat muda bukan? Aku kira kata-kata hikmah yang mudah difahami sudah sangat memadai sesuai dengan tahap umur mereka. 

"Usaha tangga kejayaan"
"Di mana ada kemahuan di situ ada jalan"

Pusat Jagaan Rumah Kesayangan.Tak seluas yang aku bayangkan. Tapi hidup. Meriah.


Sesi menghias Rumah Kesayangan:

"Akak, akak boleh tak tolong tuliskan madah ni."
" Boleh." :)

Guess what.

" Bila hati tenang, ruang yang sempit menjadi luas".
" Tuhan pencipta segala-galanya. Segala-galanya tidak akan terjadi tanpa izin Tuhan. Maka bersujudlah, dan hanya kepada Dia tempat kamu mengadu."


Seusia mereka aku masih bermain kejar-kejar dengan kawan lelaki yang lain. Keanak-anakan. Hingusan. Jauh daripada matang.

Tapi mereka? Pada usia itu sudah tahu apa itu ikhtilat, memikirkan kata-kata hikmah yang mungkin aku hanya dengar lepas aku jejak kaki ke sekolah menengah.

Cara percakapan sesetengah mereka lebih matang daripada usia mereka sendiri. Ya, mungkin kita ada kekurangan. Tapi Tuhan hadiahkan dengan kelebihan lain. Terkadang kelebihan itu lebih daripada orang lain.

Bukan umur yang mendefinisikan kematangan manusia. Hakikatnya kekuatan dan kematangan itu diperoleh melalui pengalaman. Kerana matang itu tidak terus dapat bersama-sama kelahiran kita. Dan tidak juga diwarisi mengikut turutan dalam adik-beradik. Yang sulung matang, maka makin ke akhir, matang itu semakin tinggal sedikit untuk diwarisi yang bongsu. Tidaklah begitu. Matang itu diperoleh daripada pengalaman. Jatuh, bangun, melihat dan belajar daripada orang sekeliling. 

Jangan bersedih setelah nikmat dan kelebihan yang kita ada ditarik semula. Yakinlah dengan ketetapan Tuhan. Kerana yang patah, akan tumbuh. Yang hilang kan berganti.

No comments:

Post a Comment